Je hebt vast wel eens van phishing gehoord. Dat is een criminele activiteit om via de mail aan persoonlijke gegevens van iemand te komen. Ook spoofing is een vorm van oplichting. Spoof is het Engelse woord voor nep. Je wordt bij spoofing voor de gek gehouden door criminelen die zich voordoen als iemand anders.
Een veel voorkomende vorm van spoofing is bankhelpdeskfraude, maar de oplichter kan zich ook voordoen als medewerker van je energieleverancier of internetprovider. Er zijn drie soorten spoofing:
Telefoon
Bij deze vorm word je gebeld; vooral bankhelpdeskfraude komt veel voor. Iemand belt je op en stelt zich voor als een medewerker van je bank. Het nummer dat je in beeld krijgt op de telefoon lijkt ook echt van de bank te zijn. Er wordt je verteld dat je betaal- of spaarrekening is gehackt. Om te zorgen dat je niet alles kwijtraakt, moet je het geld zo snel mogelijk overmaken naar een ander rekeningnummer. Die rekening is vaak van een tussenpersoon, een zogenaamde geldezel of katvanger. Die wordt geronseld en betaald door een crimineel om pas en pincode af te staan. Zo blijft de oplichter zelf buiten schot. Het gaat bij bankhelpdeskfraude meestal om grote bedragen.
Is dit jouw overkomen? Dan ben je niet de enige! In 2020 leden banken als gevolg van deze vorm van criminaliteit ruim vijfentwintig miljoen euro schade. Neem meteen contact op met je bank. De echte medewerkers daar kunnen je helpen. Er is een coulanceregeling waar je misschien gebruik van kunt maken, zodat je niet al je geld kwijt bent. En natuurlijk moet je aangifte van de oplichting doen bij de politie.
Soms doet de oplichter zich voor als een medewerker van een ander bedrijf, bijvoorbeeld van je internetprovider. Wees altijd op je hoede en geef niet zomaar je persoonlijke gegevens of geld af.
E-mail/sms/Whatsapp
In dit geval ontvang je bijvoorbeeld een nep e-mail van je bank of een andere organisatie. Opvallend is dat de oplichters een mailadres gebruiken dat heel erg lijkt op de instantie namens wie ze mailen.
De laatste tijd zijn er veel meldingen over sms’jes van een koeriersdienst zoals UPS of DHL. Er wordt gevraagd om douanekosten te betalen voor een pakket. Het gaat dan om een klein bedrag, maar je sluit feitelijk een abonnement af. Een andere vorm is een sms van de belastingdienst over een openstaande schuld.
Wat ook regelmatig voorkomt is dat iemand een Whatsappje krijgt van een bekende. Die vraagt om geld en belooft het snel terug te betalen. Vaak begint het bericht met de mededeling dat je kind of goede vriend zijn of haar telefoon kwijt is en daarom via een ander nummer een bericht stuurt. Deze oplichtingstruc lijkt soms heel echt, omdat de crimineel via social media van alles over jouw bekende te weten is gekomen. Check altijd of iemand echt contact met je heeft opgenomen.
Website
Via een neplinkje waar je op geklikt hebt kom je op een namaakwebsite die precies lijkt op de echte. Dat maakt spoofing ook zo effectief. Je deelt persoonsgegevens zoals bijvoorbeeld een wachtwoord omdat de website er betrouwbaar uitziet. Om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van oplichting is het verstandig om altijd de url van een website te controleren. Hoe dat werkt lees je hier.
Ben je slachtoffer van spoofing?
Door spoofing kun je veel geld verliezen. Dat is op zich al vervelend genoeg, maar slachtoffers voelen vaak ook schaamte omdat ze erin zijn getrapt. Weet dat het om gehaaide criminelen gaat en dat het ook veel andere mensen is overkomen. Misschien is het fijn om steun te hebben aan lotgenoten. Bezoek dan deze website over slachtofferhulp eens.
Tenslotte nog een paar tips:
- Ga nooit in op het verzoek van een medewerker van je bank om je geld over te maken naar een andere rekening. Banken vragen dat echt niet!
- Bij oplichting is er altijd een vorm van haast. Je moet snel actie ondernemen. Als dat zo is, wees dan meteen alert.
- Word je onpersoonlijk aangesproken? Dan weet je eigenlijk al dat het je bank of internetprovider niet is. Die weten precies hoe je heet en zullen je aanspreken met je naam.
- Vertrouw je het niet? Ga dan op onderzoek uit! Neem contact op met je bank of het bedrijf waar het om gaat en check of het wel klopt.
- Geef nooit zomaar je persoonlijke gegevens af.
- Staat er een logo in de mail? Vergelijk dat dan eens goed met het echte bedrijfslogo.
- Taalfouten in een mail kunnen erop wijzen dat deze nep is, al worden de oplichters steeds beter.
- Klik niet zomaar op een link in de mail of in een sms of Whatsapp.
- Denk je bij een mail of sms dat er wel eens sprake zou kunnen zijn van spoofing? Dan kun je hier actuele waarschuwingen vinden van de Fraudehelpdesk. Meld oplichting ook altijd bij de Fraudehelpdesk, zodat je daarmee anderen weer kunt helpen.