Wat is Instagram

3 feb 2021 | Online

wat is instagram

Instagram is een website en mobiele app waar je foto’s en video’s mee kunt uitwisselen. Instagram valt onder de categorie social media kanalen. Bij Instagram draait het eigenlijk om het delen van foto’s en filmpjes met je volgers. Deze foto’s of filmpjes kunnen bewerkt worden door filters. Hierdoor kunnen je foto’s en filmpjes een ouderwetse, zonnige of juist zwart-witte uitstraling geven. Bij Instagram kun je anderen volgen en kunnen anderen jou volgen. Volgers kunnen de foto’s “liken” en reacties plaatsen. 

Op Instagram kun je naast foto’s dus ook video’s/filmpjes plaatsen. Bij een video wordt wel de speelduur getoond, maar er kan niet naar een bepaalde tijd/fragment genavigeerd worden. Naast de appversie is er ook een website. Deze is beperkter dan de app. Zo kan het uploaden van video’s en foto’s kan alleen via de app. Ook een lijst van de foto’s en/of video’s van een bepaald account is alleen zichtbaar via de appversie. 

Instagram is sinds april 2012 eigendom van Facebook Op het moment van overname telde Instagram meer dan 30 miljoen ingeschreven gebruikers, twaalf personeelsleden en rond de $1 miljard in contanten en aandelen. De overname werd in augustus 2012 goedgekeurd door de Amerikaanse Federal Trade Commission. In september 2017 maakte Instagram bekend inmiddels ruim 800 miljoen geregistreerde gebruikers te hebben. 

De geschiedenis van Instagram

Instagram werd op 6 oktober 2010 werd gelanceerd. In eerste instantie werd de app alleen ondersteund door iPhone, iPad en iPod touch. Vanaf april 2012 kwamen daar de smartphones met Android versie 2.2 of later bij. In november 2013 konden ook de bezitters van de Windows Phone gebruikmaken van Instagram. De app wordt verspreid via de App Store, Google Play en Microsoft Store (voorheen Windows Store). In april 2013 werd ondersteuning voor het uploaden van video’s toegevoegd. 

In eerste instantie was Instagram ook beperkt tot vierkante foto’s. Gelijk aan de Kodak Instamatic-camera, de Polaroidcamera en de vroegere 6×6-camera’s. Anders dus dan de langwerpige foto’s van mobiele telefoons en echte camera’s die een beeldverhoudingen van 16:10, 2:3 en 4:3 hebben. In augustus 2015 werd deze beperking opgeheven waardoor nu foto’s van elke maat en afmeting geüpload en bewerkt kunnen worden. 

Stories op Instagram plaatsen

Naast de foto’s en video’s kun je ook stories maken en plaatsen op Instagram. Stories is een extra feature die in augustus 2016 werd toegevoegd. Deze stories (die ook wel verhalen worden genoemd) zijn een verzameling van foto’s en/of video’s die maximaal 24 uur bekeken kunnen worden. De video’s mogen maximaal 10 minuten duren. Na deze 24 uur verdwijnen de stories automatisch van het profiel. Stories kun je bewerken met tekst maar ook met filters. De stories staan bovenin je Instagramscherm. Heeft iemand een storie geplaatst, dan krijgt deze persoon een cirkeltje in de kleuren van Instagram om zijn of haar profielfoto heen.

Video’s op Instagram plaatsen

Bij de opstart was Instagram puur een website voor het delen van foto’s. Daar kwam in juni 2013 verandering in en werd het mogelijk om korte videoclips van 15 seconden te plaatsen. In maart 2016 werd het mogelijk om langere clips te plaatsen. De tijd werd verlengd naar 60 seconden. Een jaar later bracht Albums de optie om zelfs tot 10 minuten aan videomateriaal in een bericht te delen. Tegenwoordig kun je zelfs een livestream opzetten.

IGTV een aparte app binnen Instagram

IGTV is een aparte app die uitkwam in juni 2018. Met deze applicatie kun je verticale videobeelden maken. Een functionaliteit die ook beschikbaar is binnen Instagram zelf. Met IGTV kan er tot 60 minuten aan video worden geüpload.

Jouw biografie op Instagram

Je Instagram bio is een afkorting van biografie en omschrijft dus wie jij bent of wat jouw account laat zien. Je Instagram bio staat bovenaan je Instagram-profiel. Door een goede bio kun je andere triggeren om meer over jouw account te willen weten. Je trekt er dus jouw ideale volgers mee aan. 

Link in bio bij je Instagram post

In een post of storie zie je regelmatig de tekst ‘link in Bio’ staan. Hiermee wordt dus naar de bio van het Instagram account verwezen. In deze bio staat dan een link naar de website vermeld. Accounts maken hier gebruik van om bijvoorbeeld nieuw product of een aanbieding onder de aandacht te brengen. Meestal wordt ‘link in bio’ gebruikt door zakelijk Instagram accounts. 

Direct messages in Instagram

DM is de afkorting voor Direct Message of te wel een privébericht. Een DM kan alleen gezien worden door degene die het stuurt en door de ontvangen. Een DM kun je sturen door naar het profiel van het account te gaan. Onder de Bio zie je een knop ‘bericht’. Klik je daar op dan kun je een DM naar het account sturen. 

Vinkjes geven een geverifieerd Instagram profiel weer

Heeft een Instagram-accounts een blauw vinkje, dan betekent dat dat het account is geverifieerd. Dit gebeurt met name bij bekende personen of grote bedrijven. De vinkjes zijn in eerste instantie om te voorkomen dat anderen zich kunnen voordoen als een persoon of bedrijf. 

Om een blauw vinkje te krijgen moet je profiel op openbaar staan. Via menu en instellingen kun je naar ‘verificatie aanvragen’ of, als deze optie er niet is, naar account. Vul je naam (volledig) in en ‘bekend als’. Kies daarna een categorie en maak een kopie van je Identiteitskaart (let er op dat je naam en geboortedatum goed te zien zijn maar het is aan te raden om de foto goed te bewerken zodat je misbruik van je ID-kaar voorkomt). Daarna kun je het verzoek verzenden. 

Instragram staat er om bekend dat ze niet snel vinkjes toekennen. Zorg dus dat je voldoet aan de servicevoorwaarden en richtlijnen voor de community van Instagram. Heb je een afwijzing, dan kun je na 30 dagen een nieuw verzoek indienen. Wil je heel graag een vinkje dan is het slim om de volgende stappen te doorlopen. Zorg ervoor dat je profiel openbaar is. Zorg voor veel volgers. Daarvoor kun je veelgebruikte hashtags gebruiken en natuurlijk zorgen dat je profiel actief is door minimaal 2 a 3 posts per week te plaatsen. Promoot je account op andere social media kanalen. Verifieer je account en koppel het aan je facebookprofiel. Hou je account natuurlijk en echt (koop dus geen volgers). En laat zien wie je bent.