Wat is Google+?

14 dec 2020 | Online

wat is google+

Ondernemen is kansen pakken, innovatief zijn en een beetje lef tonen. Het is Google allemaal niet vreemd. Sommige producten of diensten lukken direct, andere doen er langer over of mislukken. Over Google+ en heel veel andere Googlezaken. 

Google LLC heet het bedrijf achter Google zoals wij dat kennen. Het bedrijf werd in 1997opgericht door twee studenten van de universiteit van Stanford University. Larry Page en Sergey Brin creëerden een systeem waarbij servers het internet afzochten en deze sorteerden op de zoekopdracht van de gebruiker. De zoekmachine Google was geboren.

Google is afkomstig van het woord googol

Waar de naam vandaan komt? Een googol is een wiskundige term en een synoniem voor een 1 met honderd nullen. Als je als doelstelling hebt om alle informatie in de wereld bereikbaar te maken, dan zeg je nogal wat. Dan gaat het om een eindeloos getal, een googol! Het woord werd omgebogen tot het woord Google. 

Het eerste kantoor van Google was een garage. Inmiddels staat er een hoofdkantoor in Mountain View in Californië, en wereldwijd werkten er in 2018 zo’n 85000 mensen bij Google. Tussentijds, in 2006, werd ook nog even YouTube overgenomen voor een bedrag van 1,6 miljard dollar. Daaruit kunnen we concluderen dat het goed gaat met Google. 

Niet alles gaat altijd goed bij Google

Google Maps, Gmail en de zoekmachine Google doen het inderdaad goed. Trek daarop niet direct de conclusie dat Google als onderneming altíjd scoort. Er is een flink aantal mislukte producten en diensten die kort in beeld waren of zelfs niet eens de consumenten bereikten.  Google+ hield het ook maar even vol. 

Google+ was een spookstad

Kortgezegd was Google+ het sociaal media-kanaal van Google. Je kon berichten laten zien en delen. Google+ werd in 2011 ingevoerd. Het laat zich raden dat veel mensen dachten dat het een tegenhanger van Facebook moest worden. Toch hield het voor particulieren in 2009 weer op. Voor bedrijven bleef het langer bestaan. 

Mensen meldden zich wel massaal aan voor Google+, maar deden er vervolgens niets mee, schreef RTLNieuws in 2012 over Google+. Gebruikers bleven gemiddeld drie minuten op Google+ hangen, terwijl dat op Facebook al vele minuten langer was. Echt heel veel minuten langer. Denk aan meer dan honderd minuten!

Daarentegen hadden in 2017 negentig miljoen mensen zich voor Google+ aangemeld. Dat bleek niet slecht, maar actief waren ze dus niet. Vandaar dat Google+ ook wel een spookstad genoemd werd. 

Je kon deel uitmaken van een Kring op Google+

Helemaal in het begin kon je niet zomaar gebruik maken van Google+, maar moest je daarvoor uitgenodigd worden. Was je lid dan kon je zelf een eigen netwerk vormen en mensen vragen om gebruiker te worden. Dat liep helemaal zo gek niet want na een maand had Google+ vijfentwintig miljoen unieke gebruikers. In 2012 zat het aantal op tweehonderdvijftigmiljoen. Opvallend detail: Facebook-oprichter Mark Zuckerberg was al snel de meest gevolgde persoon op Google+.  Op 13 juli 2011 sloot hij zijn account echter af.

Google+: Kring, Trendlist en Event

Google+ stond vooral bekend om de Kringen. Je maakte een groep aan om berichten mee te delen, zoals bijvoorbeeld een familie- of vriendenkring, maar dat kon ook je sportgroepje zijn of een inspiratiegroep. Met een toegevoegde hangout kon deze groep met elkaar videobellen en video’s via YouTube kijken. Er was ook de trendlist, de populaire onderwerpen van dat moment kwamen tevoorschijn bij het invoeren van een zoekopdracht. 

Personen of kringen konden worden uitgenodigd voor een evenement, waarna er automatisch een afspraak in de Google Agenda verscheen als de uitnodiging werd geaccepteerd. Tijdens het evenement konden gemaakte foto’s direct aan het evenement worden gekoppeld, waarmee alle foto’s voor alle genodigden beschikbaar waren in een gezamenlijk album op Google+. Dit stond sinds 2012 bekend onder de naam Google Events. 

Volgens kenners waren dit de voordelen van Google+

Geschreven artikelen koppelen aan je persoonlijke Google+ profiel zorgden ervoor dat je als ware autoriteit op een bepaald vakgebied werd gezien, zo meenden experts. Personen of bedrijven met een hoge SocialRank kwamen prominenter in de zoekresultaten naar voren. Het hebben van een Google+ pagina zou ook onderdeel van zoekmachine-optimalisatie zijn en meehelpen in het verkrijgen van een betere ranking in de zoekmachine.

Dat in 2012 Google+ voor particulieren werd beëindigd heeft te maken met de inactiviteit van veel gebruikers. De focus werd voor even nog verlegd naar bedrijven, maar eigenlijk kon Google+ de strijd met Facebook en LinkedIn niet aan. Na de onthulling van een groot datalek door The Wall Street Journal was het helemaal gedaan. 

Behalve Google+ gingen er meer producten en diensten niet goed

Hieruit blijkt in ieder geval dat niet alles wat Google ontwikkelt in goud verandert. Na Google+ ging ook Google Glass de mist in. De slimme bril voorzien van augmented reality verdween in 2015 van de radar. Je wilde eigenlijk ook niet met zo’n bril gezien worden, bovendien was de prijs voor de gewone consument veel te hoog. Heel af en toe duikt de bril weer ergens op, zoals je in dit bericht kunt lezen.

Voor YouTube was er Google Video. Ook dat heeft het niet gered. Het bestond zes jaar, maar in 2012 werd ook dat terzijde geschoven. YouTube deed het beter. 

Ooit gehoord van Google Buzz? Precies, ook dat heeft het niet gered. Het was een in Gmail geïntegreerd social netwerk. Privacyproblemen deed het netwerk de das om. 

Vijf jaar eerder stopte Google Wave, een combinatie tussen tekstverwerken, Twitter en e-mail. Ook dit kunnen we niet uitleggen, met andere woorden: niemand kreeg er echt vat op omdat het gewoonweg te ingewikkeld was. 

Je hebt het nooit kunnen kopen, maar het was er wel: Nexus Q. Het idee was goed: met deze mediastreamer kon je allerlei apparaten aansturen in je huiskamer. Het kwam nooit op de markt. En ook Google Health is nooit echt van de grond gekomen. De dienst met persoonlijke medische dossiers trok te weinig gebruikers. In 2012 hield het op te bestaan. 

Zo hield ook Google Catalogs al na twee jaar op te bestaan (winkelen via een catalogus) en dan waren er nog iGoogle, Orkut, Dodgeball en Google Notebook, de voorloper van Google Docs. 

In navolging van Google+ komt er vast weer iets nieuws 

Al met al gaat Google lekker, ook al blijken nieuwe initiatieven niet altijd succesvol. Het blijft echter spannend waar dit soort bedrijven mee aan komen. De ontwikkelingen staan niet stil. Nieuwe technische mogelijkheden zorgen voor innovaties waarvan we misschien op dit moment nog geen weet hebben, maar die wereldwijd weer hoge ogen kunnen gooien.