Iedereen die gebruik maakt van Internet maakt gebruik van URL’s. Maar wat is een URL precies? Wanneer je gaat surfen op je PC, laptop of op je smartphone zie je de URL in je scherm staan. In dit artikel leggen wij uit wat een URL is en waarom het van belang is om een geschikte URL te kiezen.
De betekenis van URL
URL is de Engelse afkorting voor Uniform Resource Locator. Een naam die verwijst naar data. Het is het uniek webadres van een bestand, webpagina of afbeelding op Internet, maar het kan ook verwijzen naar een e-mailadres. Iedere webpagina heeft zijn eigen URL.
Dus in principe is een URL een leesbare tekst die de locatie van een bron aangeeft. De URL van de homepage van de website van Wat is? is bijvoorbeeld: https://wat-is.nl. Een URL naar een e-mailadres kan zijn: voorbeeld@markdevries.nl . Een URL naar een computerbestand kan dit zijn: C:\Users\Jouwnaam\Afbeeldingen. De URL verwijst dan naar een map met afbeeldingen. De URL van een afbeelding eindigt meestal op .gif of .jpg.
Hoe kan je een URL openen?
Een URL kan je openen met een webbrowser. Bekende webbrowsers zijn Firefox, Google Chrome of Safari. Met de browser kan je bestanden downloaden en webpagina’s bekijken. Er bestaan URL’s die alleen geopend kunnen worden met speciale programma’s. Hierbij kun je denken aan een Skype telefoongesprek die opgestart wordt naar een bepaalde gebruiker.
Hoe werkt een URL?
Een URL start met een protocol. Dat is belangrijk, want op die manier weet het systeem waarmee hij moet communiceren. Een URL begint op internet met http of https. Bij de uitwisseling van bestanden begint de URL met ftp. Verwijst een link naar een e-mailadres? Dan begint de URL met mailto. Na het protocol komt de autoriteit of subdomein. Voor websites is dit www. Vroeger was het altijd nodig om www in te typen voor de URL, maar tegenwoordig hoeft dat vaak niet. Tenzij de website niet op de juiste manier geconfigureerd is.
Daarna volgt de domeinnaam, het meest herkenbare stuk. Het is een verwijzing naar het IP aders. Websites bestaan uit IP adressen, maar omdat het niet logisch is om www.1249340394823 in te vullen worden IP adressen omgezet naar een domeinnaam.
Na het domein volgen nog een aantal stukjes van een URL. De complete URL verwijst naar data. Het systeem wat op je computer of smartphone weet wat de betekenis is van een URL.
Hoe kies je een URL?
Wanneer je een nieuwe website begint dan moet je een domeinnaam bedenken en vastleggen. Maar welke URL kies je voor een nieuwe website? Zorg er in ieder geval voor dat de URL herkenbaar is. Dat betekent dat je het met gemak uit kunt spreken en in kan typen. Jij kan de URL misschien makkelijk onthouden, maar wees er zeker van dat anderen dat ook kunnen.
Verder is het handig wanneer de URL iets vertelt over de website. Ben je bijvoorbeeld een bakker dan zul je niet snel kiezen voor een URL waarin het woord drogist staat, dat is totaal onduidelijk.
Gebruik nooit een te lange URL. Een korte URL is eenvoudiger en sneller over te typen door gebruikers. Bovendien is het zo dat hoe minder aantal woorden in de URL voorkomen, hoe meer waarde zoekmachine spiders aan elk woord. Woorden zoals ‘een’, ‘het’, ‘ons’ en ‘de’ in de URL voegen nauwelijks iets toe, probeer daarom deze woorden te vermijden. Het beste is het om de lengte van je URL te beperken tot maximaal 65 karakters.
Hoe kom je erachter of een domeinnaam beschikbaar is?
Wanneer je weet hoe een URL precies werkt en wat het is wordt het tijd om een URL vast te leggen. Dat kan je doen door middel van een domeinnaam. Een domeinnaam is uniek. Heb je er eentje bedacht en staat die domeinnaam al geregistreerd dan kan je deze niet toepassen. Hoe kom je aan de weet of een domeinnaam beschikbaar is? Een domeinnaam kan je checken bij iedere hostingprovider. Wat je moet doen is zoeken via Google. Bij een provider kan je de domeinnaam die jij hebt bedacht invoeren. Daarna zie je meteen of deze nog beschikbaar is, maar je ziet ook andere mogelijkheden.
URL’s en SEO
Een goede URL bedenken is belangrijk voor je website. Een SEO-vriendelijke URL is noodzaak als je graag wilt dat Google jouw pagina goed indexeert. Je komt hoger in Google te staan als je URL goed overeenkomt met de zoekopdracht. Wanneer je onderstaande tips gebruikt heb je grote kans dat gebruikers jouw links vertrouwen en sneller erop gaan klikken.
De tips:
Laat de URL eindigen op .nl. Dat roept bij de gebruiker meer vertrouwen op dan wanneer je de URL laat eindigen op .com, .org of .net.
Gebruik HTTPS links in plaats van HTTP links. Google verkiest HTTPS links en eveneens gebruikers hebben hier meer vertrouwen in. Daarnaast is het zo dat een aantal browsers zelfs aangeeft dat een HTTP link niet veilig is.
Een SEO-vriendelijke URL moet naast leesbaar zijn niet teveel tekens en cijfers bevatten. Je bent vast wel eens een link tegenkomen met vraagtekens, cijfers en hashtags. Bij dat soort URL is het onmogelijk om direct te weten wat het onderwerp van de pagina is. Dit kan je voorkomen door voor een duidelijke URL te kiezen met kernwoorden.
Kan je een URL wijzigen?
Je kan een URL wijzigen, maar dat brengt wel risico’s met zich mee, tenminste wanneer de pagina al gepubliceerd is en geïndexeerd door Google. Je kan dat beter niet doen. Wanneer een zoekmachine zoals Google je pagina al heeft geïndexeerd en je verandert vervolgens de link dan levert dat een 404-fout op. Is je pagina nog maar net gepubliceerd of nog niet dan kan je de URL nog wijzigen.
Wil je toch graag je URL laten wijzingen? Dan moet je melding maken van de verandering. Dat kan je doen via een HTTP-statuscode 301. Er zijn content-beheersystemen die dat automatisch doen, echter er zijn systemen die dat niet doen. Dan moet je het zelf laten wijzigen in het .htaccess-bestand. Via deze link kan je daar meer over lezen.