Wanneer mensen het woord podcast horen weet niet iedereen gelijk wat ermee bedoeld wordt. Het woord podcast klinkt vaak vrij bekend in de oren maar de definitie ervan weet niet iedereen gelijk te beschrijven.
Een podcast kun je omschrijven als een gesproken audio-uitzending waarbij het bestand met geluid wordt aangeboden door gebruik van webfeeds. (Versimpelde weergave van online inhoud). Door de intro van de MP3-speler werd deze manier van uitzenden al snel populair onder de radioamateurs. De term podcast is dan ook een samenvoeging van het woord IPod en het woord broadcast.
Een podcast is dus een audio uitzending waarin gesproken wordt. Een audio-uitzending is een ander woord voor geluidsbestand. Niet ieder geluidsbestand kan je gelijk een podcast noemen. Een podcast is een programma waarin gesproken en gespeculeerd wordt over een bepaald onderwerp. Deze onderwerpen kunnen variëren van sport tot politiek en van nieuws tot hedendaagse problemen in de maatschappij. Je kan het zo gek nog niet bedenken of er kan een podcast over worden gemaakt.
Geschiedenis van de podcast
Voordat de podcast ontstond hadden we op dat moment alleen maar radio. Als je de radio aanzette moest je maar hopen dat er op dat moment een leuke DJ op was. De podcast zoals wij hem nu kennen ontstond in 2004. Adam Curry wordt gezien als de vader van de podcasts. Hij maakte de eerste podcast omdat als hij zijn IPod gebruikte hij geen toegang had tot de radio. Op de IPod kon je al wel muziek luisteren maar het gesproken woord miste Adam. Hij bedacht een programma die je als MP3 op je IPod kon zetten. Achteraf bleek dit niet helemaal ideaal, want wanneer je op het shuffle knopje drukte kreeg je ineens een hele podcast-aflevering tussendoor.
Steve Jobs, destijds CEO van Apple kwam met een ander idee. Het idee van de podcast op je IPod vond hij een fantastisch idee. Hij bouwde in ITunes een podcast-directory waardoor je podcasts apart kon beluisteren via je IPod. Ook kon je je abonneren op podcasts via ITunes. Wanneer er een nieuwe aflevering was werd deze automatisch gedownload en gesynchroniseerd wanneer je je IPod aansloot aan je computer.
Definitie van een podcast
De definitie van een podcast is heel plat gezegd een audio-uitzending oftewel een geluidsbestand. Maar niet ieder geluidsbestand is gelijk een podcast te noemen. Het verschil hiertussen is dat een podcast niet gewoon een geluidsbestand is maar een programma. Het is niet makkelijk om zomaar uit te leggen wat een podcast nou precies is, dit komt doordat podcast bestaan in verschillende vormen en maten. Een podcast kan veel lijken op een radio-uitzending doordat er door geluid gecommuniceerd wordt. Tijdens een podcast wordt er gepraat en hoor je soms muziek. Daarom lijk een potcasting erg op een radio-uitzending. Er zit een cruciaal verschil tussen een podcast en een radio-uitzending. Een podcast is on-demand. Dat wil zeggen dat je er op ieder moment van de dag naar kan luisteren zolang je een internetverbinding hebt of een aflevering hebt gedownload over een onderwerp die jou aanspreekt. Het verschil zit hem in dat wanneer je de radio aanzet je maar moet hopen dat er op dat moment een leuke Dj en muziek op is. En bij een podcast kan je er zelf voor zorgen dat je naar iets leuks luistert doordat je een podcasts kan downloaden.
Hoe maak je een podcast?
Als je zelf een podcast wilt gaan maken moet je er voor zorgen dat je de juiste spullen hebt maar ook een onderwerp waar je met passie en/of veel kennis over kan praten. Buiten dat om is het handig om van te voren na te gaan hoe vaak en hoeveel afleveringen je gaat opnemen en wat de duur van een aflevering gaat worden. Tijdens het opnemen van je podcast moet je er goed om denken dat wanneer je muziek afspeelt van een ander hier copyright op zit. Wanneer je deze muziek afspeelt ook al is het maar een heel kort stukje ben je feitelijk strafbaar.
Wanneer je alle benodigdheden hebt, kun je van start gaan met het opnemen van je podcast. Voor het opnemen heb je natuurlijk software nodig als PodBean. Wanneer je klaar bent met je podcasts moet je dit opslaan als een audiobestand. Je zou je podcast op een site als WordPress online kunnen zetten door je eigen website te maken. Je kan er ook voor kiezen om je bestand te uploaden op Soundcloud. Het is ook sterk aan te raden om je podcast te promoten via Sociale media zoals Facebook en Instagram. Hier hou je al je vrienden op de hoogte van de nieuwste afleveringen en kunnen jou posts gemakkelijk gedeeld worden. Mocht jouw podcast uitgroeien en een grote naam krijgen is het een goed idee om een professionele site voor op te zetten.
De toekomst van podcast
Podcasten is al eens eerder trending geweest en het lijkt op weg te zijn naar een sterke comeback sinds 2019. Wat is de toekomst van podcasten en hebben we te maken met een lange termijn trend?
Nico oud is een ondernemer die andere ondernemers helpt met hun doelen te bereiken. Door middel van springcast helpt hij ondernemers hun boodschap te verspreiden. Nico Oud is een fanatiek podcast luisteraar en producent. Al in 2015 zag hij de potentie van de podcast in. Er zaten grote voordelen aan audio-content. Je kunt dit namelijk eenvoudig consumeren tijdens andere activiteiten zoals hardlopen, grasmaaien, autorijden en noem maar op. Er kwamen een aantal zaken samen die lieten inzien dat podcasting groot zou kunnen worden. Hieronder vind je een aantal opsommingen die onderbouwen waarom podcasting voor de lange termijn trend is.
Big Tech is ALL– in:
- Spotify, Google, Apple en Amazon zetten groots in op podcasten en investeren er miljarden in.
De trendlijn is overduidelijk:
- Als je de trenddata bekijkt, dan is het duidelijk dat podcasten bezig is met een ongekende opmars.
Audio past bij de mens:
- Mensen leren als eeuwen van elkaar via spraak en het consumeren van audio gaat ons van nature goed af.
Podcasts passen in ons leven:
- Podcasten past goed bij de overladen agenda’s die we hebben, doordat je het kunt consumeren tijdens andere activiteiten.
In de onderstaande grafiek kan je zien dat podcasting steeds populairder wordt. Dit is namelijk de grafiek van Google Trends.
Podcasten is dus terug van weggeweest en is bezig met een krachtige comeback. Niet alleen de investeringen van de Big Tech bedrijven bevestigen dat maar ook de trenddata van Google Trends. De toekomst voor de podcast ziet er goed uit voor de korte zowel de lange termijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Podcast