Een influencer is een persoon die andere personen online kan beïnvloeden. Die invloed is gebaseerd op hun autoriteit, kennis, band met hun volgers of hun positie op social media. Influencers heb je in allerlei vormen en maten; ze zijn er van micro-influencers tot wereldberoemde popsterren met een miljoenen bereik. Influencers die een interessante doelgroep bereiken, laten zich meestal vertegenwoordigen door een influencer marketing agency. De meeste influencers zijn expert in een ‘niche’, oftewel ze zijn expert in een specifieke industrie en/of doelgroep.
Influencers worden ook wel bloggers, (branded) content creators of brand ambassadors genoemd. Ook worden ze wel, vanwege het grote aantal volgers en het succesvol overtuigen van hun publiek wat betreft hun opinies, levensstijl en ervaringen, socialemedia-influencers genoemd. Influencers zijn vaak flamboyante mensen die op feestjes alle aandacht krijgen en veel gevoel hebben voor style, design en leuke content. Influencer word je daarom niet maar ben je.
De populariteit van influencers
Inmiddels maakt meer dan 85% van de internet marketeers gebruik van influencer marketing via social media. In 2019 werd hier wereldwijd als meer dan 260 miljard euro aan besteed. Volgens onderzoekers zal dit de komende jaren blijven toenemen. Dit zal volgens onderzoekers de komende jaren blijven toenemen, doordat steeds meer bedrijven traditionele media inwisselen voor bijvoorbeeld Instagram influencers.
Tegenwoordig wordt social media door meer dan de helft van de totale wereldbevolking bereikt en is het net zo of belangrijker dan de traditionele marketingkanalen. Gezien de rol van influencers is social media dan ook hét geschikte kanaal om een specifieke doelgroep te bereiken. Bedrijven zetten daarom steeds vaker influencers in voor zeer diverse Instagram promoties. Hierbij kun je denken aan reclame voor make-up, kleding, fitness of reisproducten. Maar ook voor hotelkamers, kattenbrokjes of kleding. Veel social media marketeers hebben ook ervaren dat met influencers op Instagram of YouTube er meestal een beter resultaat wordt behaald dan met traditionele commercials op radio of televisie.
Hoe betrouwbaar zijn influencers
Een van de grootste krachten van de influencers is dat zij betrouwbaarheid uitstralen en als ‘echt’ worden gezien door hun volgers. Mensen kopen sneller iets wat door de influencer wordt aangeraden dan wanneer ze gebombardeerd worden met advertenties. In principe hoef je als bedrijf, om goede resultaten te boeken, niet perse met een influencer te werken die een groot aantal volgers heeft. Soms is een ‘kleine’ achterban veel effectiever. Daarnaast is het veel goedkoper om met micro-influencers te werken. Je kunt starten door met een klein budget influencers met bijvoorbeeld 5.000 echte volgers in een interessante doelgroep in te zetten voor een test-campagne. Hierdoor kun je zien wat marketing op Instagram kan betekenen voor jouw product of dienst.
De niches vane en influencer
Influencers zijn op veel verschillende gebieden (niches) acties. Die niche bepaalt onder meer hoe groot een influencer kan worden. De meest voorkomende niches voor influencers zijn: Mode / Beauty, Reizen / Lifestyle, Entertainment, Sport, Games, Gezondheid / Fitness, Ouderschap / Familie en Technologie. Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken, of er is wel een influencer niche te vinden.
Binnen een niches heb weer verschillende subniches. Zo zijn er influencers die gespecialiseerd zijn in de baby-niche, yoga, huisdieren of alleen posts over woninginrichting plaatsen met sub-niches zoals alleen maar foto’s van de mooiste keukens in de wereld. Het is belangrijk voor zowel het bedrijf als ook voor de influencer, om een goede match te hebben. Alleen dan kan de goede doelgroep bereikt worden.
Hoe vind je relevante influencers?
Influencers zijn eenvoudig te vinden binnen influencer platformen. Deze platformen hebben searchtools waarmee adverteerders de juiste influencers kunnen vinden en benaderen in elke branche of niche. Het is wel aan te raden om zelf de due-diligence (onderzoek) te doen of het bereik van de social influencer echt is en of de kwaliteit van de posts ook goed genoeg is. Een influencer marketing bureau doet deze selectie handmatig voor je. Daardoor is de kwaliteit veel beter is, maar daarmee ook het tarief wel iets hoger.
Wat is de werkwijze van influencers?
De meeste influencers besteden veel tijd aan het opbouwen van hun merk maar ook aan het verzamelen van volgers. Daarom gaan ze niet zomaar een product promoten waar ze niet achter staan. Zelfs niet als ze er veel voor betaald krijgen. Ze kunnen daar misschien nog wel één keer mee wegkomen, maar uiteindelijk zouden ze hun volgers kwijtraken, het ergste dat een influencer kan overkomen. Een Influencer is een essentieel deel van een optimale marketing mix. Wil je een goed presterende marketing campagne voeren? Werk dan samen met de juiste influencers.
Influencer marketing
Influencer-marketing is dus een vorm van marketing via sociale media waarbij geprobeerd wordt om met behulp influencers de potentiële klanten te beïnvloeden. Influencer-marketing vindt plaats op socialemediakanalen zoals YouTube, Instagram en Twitter. Ook wordt deze vorm van beïnvloeding toegepast in blogs, op nieuwswebsites en in tijdschriften. Meestal in de vorm van advertorials, advertenties die ogenschijnlijk inhoudelijke artikelen zijn. Het doel van influencer-marketing is de doelgroep te overtuigen om het product te kopen. Dit wordt gedaan door een lange (en subtiele) blootstelling aan het merk of product.
Toepassing influencer marketing
Bij influencer-marketing op sociale media wordt gebruikt gemaakt van gesponsorde berichten of video’s. Deze gesponsorde berichten zijn social mediaberichten waarin door middel van sluikreclame, een product onder de aandacht wordt gebracht. Bedrijven willen daarmee op een subtiele manier hun merk integreren in de posts van minderjarige influencers. Dat kan verschillende door verschillende vormen zoals video, foto, blogpost e.d. Een merk kan een influencer vragen om een goede recensie te schrijven over een product. Maar het kan ook gaan om een video waarin het product gebruikt wordt. De beloning aan jonge influencers is meestal een gratis product, het aanwezig mogen zijn bij een event of soms een betaling in geld.
Tienerinfluencers maken steeds meer gebruik van verschillende socialemediaplatformen om een bepaalde boodschap de laten horen. Zo kan Instagram gezien worden als een van de belangrijkste kanalen voor influencer-marketing maar ook YouTube is een erg populair kanaal voor influencers. YouTube-influencers uploaden op dit socialemediaplatform video’s waarin ze producten uitpakken, tutorials geven of soms een glimp laten zien van hun persoonlijk leven. Deze integratie van gesponsorde inhoud in een (persoonlijke) video wordt ook wel sponsored vlogging of vlog advertising genoemd.