Wat is branding

17 jan 2024 | Media

Het Engelse woord brand betekent merk. Branding heeft als doel ervoor zorgen dat de doelgroep een bepaald merk kent en ervan houdt. Met branding bouw je dus aan de positieve uitstraling die een merk heeft, het prettige gevoel dat iemand erbij krijgt. Daarbij kun je denken aan het effect van zaken als logo, naam en reclame. Die verhogen de herkenbaarheid van een bedrijf. Een goed voorbeeld is Coca-Cola. Iedereen kent het rode logo en het merk heeft een verfrissende en vreugdevolle uitstraling door de commercials en andere reclame uitingen.

Brandmerken betekent dat je een merkteken op je product zet, zoals bij koeien. In figuurlijk zin gaat het er bij branding om dat je een merk creëert dat duidelijk herkenbaar is. En dat zich op een positieve manier onderscheidt, vooral in het brein van de doelgroep.

Het Buckler incident

Branding is erg belangrijk, want als er een negatief beeld aan een merk hangt, dan heeft dat invloed op de verkoop. Denk maar aan het Buckler incident. In zijn oudejaarsconference van 31 december 1989 zei Youp van ’t Hek het volgende over dit biermerk:

“Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op, jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!”

Een paar jaar later werd het door Heineken van de markt gehaald. Het debacle schijnt Heineken vierhonderd miljoen euro gekost te hebben. Een ander voorbeeld is het dieselschandaal uit 2015, waarbij het automerk VW sjoemelde met software. Volkswagen zet met zijn branding in op het beeld van een betrouwbaar en degelijk merk. Ze konden dit schandaal dus missen als kiespijn en het leidde tot grote imagoschade.

 

Een sterk merk door branding

Naast Coca-Cola zijn er andere sterke merken die hun branding goed voor elkaar hebben. Iedereen kent de simpele logos van Apple en Google. Dat geldt ook voor Nike. En er zullen weinig mensen zijn die niet weten wat McDonalds is. De gele M en de clown zijn enorm herkenbaar. Ze roepen over het algemeen een positief gevoel op bij consumenten. Goede branding zorgt voor een hogere verkoop voor een hogere prijs aan de juiste klanten. En dat is natuurlijk het doel van elk bedrijf.

Doel branding

Hoe beter de branding, hoe hoger de waarde van het bedrijf. Daarbij helpen de volgende dingen, die zorgen voor een positief gevoel bij de klant en daardoor voor succes van de onderneming.

  • Herkenbaarheid
  • Vertrouwen
  • Onderscheidend
  • Emotionele connectie
  • Merkvoorkeur van de doelgroep

 

Branding heeft betrekking op alles wat een bedrijf doet. Dat begint al bij de keuze van een aansprekende naam en het ontwerpen van een logo. Maar het gaat veel verder dan dat. Een sterke branding houdt in dat een bedrijf in alles herkenbaar en uniek is. Van de reclame uitingen tot verpakkingsmaterialen, van de missie en visie tot de huisstijlkleuren en van taalgebruik tot aan de tone of voice van de medewerkers van de klantenservice.

 

Merknaam

Een sterke merknaam is essentieel. De bekendste merken hebben een fictieve naam, zoals Twitter en Google of ze zijn willekeurig. Dat houdt in dat de naam niets te maken heeft met het product. Voorbeelden zijn Apple – computers en Domino’s – pizza’s. Ook beschrijvende namen zoals BeterBed en Burger King zijn vaak effectief.

Logo

We hebben het logo al genoemd als onderdeel van branding. Een logo moet simpel zijn en goed leesbaar. Die van Ikea, Facebook en Apple kent echt iedereen.

 

Slogan

Pakkende slogans dragen ook bij aan de herkenbaarheid van een merk. Zoals deze bijvoorbeeld:

  • “Voor de makers” – Praxis
    “Een beetje van jezelf en een beetje van Maggi”
  • “Omdat je het waard bent”- L’Oréal
  • “Red Bull geeft je vleugels”
  • “Just Do It” – Nike
  • “I’m Lovin’ It” – McDonalds

 

Kleuren

Wist je dat kleuren bepaalde emoties opwekken? Bedrijven houden daar rekening mee. Zo staat rood voor passie, liefde en gevaar, blauw straalt betrouwbaarheid en zakelijkheid uit, geel geeft een opgewekt en speels gevoel en groen doet denken aan de natuur en aan duurzaamheid.

 

Lettertype

Lettertypes die gebruikt worden in logo’s en communicatie uitingen zijn belangrijker dan je denkt. Zo staat Times New Roman voor klassiek en betrouwbaar, Sans Serif voor sterk en chique en Cooper Black voor fantasievol en expressief.

Kortom: er komt nogal wat kijken bij branding. Over alles wat jij te zien en te horen krijgt van een bepaald merk wordt lang en serieus nagedacht. Ook al lijkt het vaak heel simpel.