Wat is Black Friday?

30 jun 2021 | Economie

Wat is Black Friday

Wat is Black Friday?

Sommige tradities worden overgenomen van andere landen en moeiteloos ingelijfd in onze Nederlandse cultuur. En waarom ook niet? Hoe meer feestjes hoe beter. Denk aan Valentijnsdag, Halloween en zo ook Thanksgivings Day, direct gevolgd door Black Friday. Deze feestdagen zijn niet alleen leuk om te vieren, maar vooral ook leuk voor de winkeliers. Tenminste, dat was het vooral vóór Corona.

Black Friday is een Lang weekend in november

Black Friday is – letterlijk vertaald – zwarte vrijdag. Het is de dag na Thanksgivings Day, de vierde donderdag in november, de zogenaamde ‘dankzeggingsdag’ voor de oogst. Deze dag wordt bij voorkeur gevierd met familie en men legt grote afstanden af om bij elkaar te kunnen zijn. Omdat het op donderdag valt, hebben of nemen veel mensen vrij, zodat ze een lang weekend hebben om met de familie door te brengen. De vrijdag, Black Friday, is voor veel mensen het begin van de voorbereidingen voor Kerst, ze starten met het doen van kerstinkopen. Om zoveel mogelijk mensen naar de winkels te lokken, wordt er groots geadverteerd met aanbiedingen en gaan ze die bewuste vrijdag heel vroeg open. Bij sommige winkels staan de klanten al om 3 uur op de stoep.

Black Friday betekend vooral grote kortingen 

Nederlanders vieren over het algemeen geen Thanksgiving, maar zijn wel gevoelig voor koopjes. Dus spelen onze Nederlandse winkeliers graag in op het fenomeen Black Friday. Of dat in coronatijd zo verstandig is moet je je afvragen. Was het niet beter geweest om de aanbiedingen alleen op online aankopen toe te passen? Nu gaven veel te veel mensen toe aan de oproepen om vooral naar de winkels te komen om de koopjes te verzilveren. Het resultaat is een enorme stijging van het aantal COVID-besmettingen. De reden waarom we nu in lockdown zitten en met Kerst maar drie gasten tegelijk mochten uitnodigen. Inmiddels is de lockdown verder uitgebreid en mogen we nog maar één gast tegelijk ontvangen en zijn niet essentiële winkels gesloten. Dikke pech voor de aanbieders van kerstspullen en zeker ook de tuincentra, die net hun winkel helemaal in de sfeer gebracht hadden.In Nederland is Black Friday uitgegroeid tot een begrip en het is populair omdat men goedkoop Sinterklaas- en Kerstcadeaus kan kopen.

Black Friday is een feestje voor de commercie

Vele feestdagen en begrippen zijn overgewaaid vanuit andere landen naar onder andere Nederland. Veel van die feestdagen zijn voor winkels maar ook voor de klanten een waar genoegen. Een reden om een extraatje te kopen, of in elk geval flink te shoppen. Recent hadden we te maken met Valentijnsdag, op 14 februari. Valentijnsdag is bij uitstek de dag waarop we een (of DE) ander in het zonnetje willen zetten. Amerikaans of niet, het is leuk om iemand te verrassen, helemaal als dat een speciaal iemand is. En omdat we niet tot nauwelijks bij elkaar op bezoek mochten, bestelden we massaal. De bloemen, chocolade en cadeautjes met rode hartjes gingen als broodjes over de digitale snelweg. Zo konden we de mensen om wie we geven toch laten weten dat we ze zeker niet vergeten waren.Natuurlijk zijn er ook mensen die niets hebben met Valentijnsdag, of zelfs felle tegenstanders. Die vinden het Amerikaanse onzin en hebben geen zin om aan die hype mee te doen. Zijn ze te nuchter? Te gierig? Of gewoon niet romantisch?

Online shopping floreert tijdens Black Friday

En zeg nu zelf, we zitten zoveel thuis in deze periode, dat we snakken naar een beetje winkelen. Als dat niet fysiek kan, dan maar online. Velen van ons bestellen al jarenlang veel spullen online, maar in deze tijd zagen ook de tegenstanders of de digibeten zich genoodzaakt om gebruik te maken van het web.
Eind van de vorige eeuw volgden de ontwikkelingen op de digitale snelweg elkaar snel op. Internet, zoekmachines, social media en e-commerce zagen het levenslicht. Alles kwam in een soort van vogelvlucht langs en de diverse ontwikkelingen versterkten elkaar.In 1998 startte Google, het eigenlijke begin van het grote gebruik van internet waardoor encyclopedieën en woordenboeken uit de spotlights geraakten. Het gebruik voor werk- en privédoeleinden ontsteeg alle records. Al snel bleek dat de sterksten overeind bleven en daar was Google er een van. Een grote speler die snel in de bekendheid kwam was de online boekengigant Bol.com, van oorsprong een boekengigant maar tegenwoordig all round. Een begrip waar je niet meer omheen kunt, ze verkopen letterlijk alles. 

Ook Social shopping pikt een graantje mee van Black Friday

Qua social media was 2004 het kroonjaar waarin FaceBook werd geboren. FaceBook is een applicatie voor het maken van vrienden en het onderhouden van contacten, waarmee je behalve teksten ook gemakkelijk foto’s en filmpjes kunt delen. En waar dan ook ter wereld, afstand speelt geen rol op de digitale snelweg. FaceBook heeft in 2009 al meer bezoekers dan Google en draagt bij aan het fenomeen social shopping. Dit is inmiddels een populaire term in de e-commerce. FaceBook zorgt dat vrienden elkaar suggesties kunnen toespelen en zo worden gebruikers op de hoogte gebracht van wat er waar te koop – of in de aanbieding – is. Ook handig is dat verjaardagen worden bijgehouden, zodat men elkaar kon feliciteren maar ook cadeausuggesties kon uitwisselen. Inmiddels is de wereldwijde marketingmachine zo ver uitgebreid dat aanbieders rond verjaardagen of feestdagen hun slag slaan en iedereen gevraagd en ongevraagd van de beste ideeën kunnen voorzien.

Als je een spelletje speelt op je telefoon kijk je er al niet meer raar van op dat aanbieders van een artikel waar je de vorige dag naar hebt gezocht je benaderen met advertenties. De geschiedenis van e-commerce is lang en kent veel ups en downs, winnaars en verliezers, grote multinationals maar ook kleine webwinkeliers. En de ontwikkeling gaat nog steeds verder en dat gaat nog steeds sneller ook.

Naast Black Friday probeert men steeds vaker te Pieken rond commerciële feestdagen

Black Friday heeft eind 2020 gezorgd voor een omzet die 40% hoger ligt dan het jaar daarvoor. Het is ietsje rustiger geweest door Corona, maar toch….Voor Valentijnsdag rekent men op een extra omzet van 68 miljoen euro, 3 miljoen meer dan werd gemeten in 2010. Kopen we uit verveling? Of hebben we nog een zakcentje over omdat we nergens naartoe konden om geld uit te geven?