Wat is Tiktok

26 apr 2021 | Online

Tiktok is een gratis app die je kan downloaden voor IOS in de app store en voor Android in de Google Playstore. Deze Sociale Media app begint steeds groter te worden. Kinderen en tieners laten Instagram, Facebook en Snapchat links liggen en gaan steeds meer gebruik maken van dit platform. Tiktok is een app waarbij je jezelf filmt terwijl je danst, zingt, playbackt of humoristische content maakt zoals Vine dat ook altijd deed. De video´s bewerk je door middel van filters en effecten. De gemiddelde Tiktok video duurt 15 seconden. Wanneer de video online wordt geplaatst kunnen andere mensen hierop reageren en de post liken. Een voordeel van dit sociale media platform is dat je je geplaatste video’s gelijk door kunt plaatsen naar andere sociale mediakanalen zoals Facebook en Instagram. Voorheen stond Tiktok bekend onder de naam Musical.ly. Dit werd in 2016 verkocht aan het Chinese bedrijf ByteDance voor maar liefst 1 miljard dollar. Musical.ly was toen verleden tijd en ging verder onder de naam Tiktok.

Wie gebruikt Tiktok

Tiktok heeft inmiddels al meer dan 1 miljard downloads gehaald. Met 633 miljoen nieuwe downloads had de app er zelfs meer dan Instagram, die er 433 miljoen had. Door het hoge aantal maandelijkse gebruikers wat rond de 800 miljoen ligt, is de app een populairder platform dan bijvoorbeeld Linkedin, Pinterest, Twitter of  het vergelijkbare Snapchat.

De app Tiktok is bestemd voor gebruikers vanaf 13 jaar. Tenminste dat is de bedoeling. De werkelijke leeftijd van de gebruikers is moeilijk tot niet te achterhalen of te controleren. Dit komt doordat je in de app aan hebt begin je geboortedatum moet invoeren. Hier is natuurlijk makkelijk over te liegen. Je ziet dan ook duidelijk dat er veel gebruikers actief zijn die jonger dan 13 jaar zijn. Ruim twee derde van de gebruikers is onder de 30 jaar.

Risico´s van Tiktok

Het is leuk dat je kind zich uren kan vermaken met dit Sociale media platform, maar het moet daadwerkelijk leuk en veilig blijven. Het is daarom ook belangrijk dat je alert bent op de online privacy en veiligheid van je kind. Social media staan er niet om bekend dat ze goed omgaan met privacy van gebruikers en Tiktok is daar ook zeker geen uitzondering in. Ze staan er zelfs om bekend het niet serieus te nemen. De eigenaar ByteDance schikte voor een recordbedrag van 5,7 miljoen dollar met de Amerikaanse consumentenautoriteit FTC. Het betrof hier de schending voor privacy van kinderen. Tiktok verzamelde zonder toestemming van de kinderen of ouders gegevens zoals namen en e-mailadressen. Uit onderzoek bleek ook dat de voorganger van Tiktok (Musical.ly) net zo slecht omging met de privacy van gebruikers. Het blijkt namelijk zeer eenvoudig om de video´s te onderscheppen. Het profiel van gebruikers is standaard op openbaar gezet tenzij je dit zelf aanpast in de instellingen. Zelfs na het instellen hiervan ben je nog niet verzekerd van je privacy. Tiktok heeft zelf ingesteld dat het filmpjes van iedereen mag gebruiken voor commerciële doeleinden zonder toestemming te krijgen van de gebruiker. Hierbij kan je denken aan reclames en online campagnes.

Tiktok een veilige omgeving maken voor je kind

De privacy instellingen van Tiktok wijzigen

  1. Druk in de app rechtsonder op het icoontje van je profiel
  2. Druk vervolgens op het tandwieltekentje boven in het scherm
  3. Scroll naar beneden en zoek het kopje privacy
  4. Zet de optie ‘Alleen vrienden kunnen direct contact met mij opnemen’ aan
  5. Zet de optie ‘locatiegegevens verbergen’ aan
  6. Zet de optie ‘privé account’ aan
  7. Scroll naar het kopje Accountinstellingen
  8. Klik vervolgens op de instelling pushberichten
  9. Zet alle instellingen in deze categorie op ‘Van mensen die ik volg’

Wanneer je al deze wijzigingen hebt uitgevoerd, zorg je ervoor dat je kind een stuk beter is bescherm op de app. Door al deze instellingen zorg je er nu ook voor dat alleen vrienden waarvan het vriendschapsverzoek geaccepteerd is contact kunnen opnemen met je kind. Het land en de plaats waar je kind zich bevindt worden nu ook niet meer getoond bij filmpjes die je zoon of dochter plaatst. Bovendien staat er nu ook een melding dat alleen vrienden van je kind de filmpjes kunnen bekijken en delen. Je kind zal nu ook alleen nog maar likes en berichten ontvangen van mensen die ze volgen.

Tiktok influencers

Op Instagram zijn veel Influencers actief, Zo beginnen ook steeds meer Influencers de populariteit en potentie van Tiktok in te zien. Een influencer is in principe een persoon die anderen beïnvloedt in hun koopgedrag. Deze invloed hebben ze niet zomaar. Dit is gebaseerd op hun autoriteiten, kennis en band met hun volgers of hun positie.

Top 10 meest gevolgde influencers op Tiktok

  • Loren Gray (38,9 miljoen) Ze is bekend geworden met haar leuke dansjes, maar ze is ook muzikant en heeft een contract bij een platenlabel.
  • Tiktok (36,8 miljoen) Tiktok plaatst naast hun favoriete Tiktok video’s ook eigen video’s. Ze maken post over een kijkje achter de schermen en nieuwe functies in de app.
  • Zach King (33,7 miljoen) Hij was een lange tijd actief en enorm populair op Vine. Toen dit ophield is hij overgestapt naar Tiktok waar hij in een korte tijd ook razendsnel populair werd door zijn verbazingwekkende goocheltrucs.
  • Baby Ariel (30,2 miljoen) Ze heeft al meerdere prijzen gewonnen voor haar online content en is ook actief als zangeres en actrice. Doordat ze in twee films speelde van Nickelodeon en Disney wist ze een nog groter publiek te bereiken.
  • Riyaz Aly (28,2 miljoen) Deze jongen uit India is slechts vijftien jaar oud maar nu al wereld beroemd. Hij weet veel fans te vergaren dankzij de hashtag #duetwithriyaz. Hij daagt hiermee zijn volgers uit om samen video’s te maken.
  • Charli D’Amelio (24,9miljoen) Haar specialiteit is het maken van korte dansvideo’s waarbij ze leuke en uitdagende routines maakt.
  • Musicaly.ly (23,5 miljoen) Een paar jaar geleden hete het platform nog Musical.ly. Het werd overgekocht door het bedrijf Bytedance. Musical.ly heeft nog wel een eigen account waar ze de leukste en meest populaire video’s van het moment posten.
  • Kristen Hancher (23,4 miljoen) Ze is bekend geworden op Youtube door haar make-up video’s. Ze verhuisde naar Tiktok toen ook haar komische video’s populair werden.
  • Gilmher Croes (23,2 miljoen) Hij is een bekende acteur die meerdere prijzen op zijn naam heeft staan. Hij toont zijn acteerkunsten op Tiktok en maakt hier korte filmpjes en sketches van
  • Flighthouse (22,3 miljoen) Deze gebruikers maken video’s over de muziek en de gebruikers van de app. Wanneer je op de hoogte wilt blijven van alles wat er zich op Tiktok afspeelt, dan is dit een goed account om te volgen.

Hoe verdienen Tiktok influencers geld

Content makers op Youtube hebben de mogelijkheid om geld te verdienen met advertenties op hun video’s. Tiktok influencers hebben die mogelijkheid (nog) niet. De advertenties die je krijgt te zien in de feed zijn niet specifiek van de persoon waar jij op dat moment naar kijkt. Toch is het wel mogelijk om als Tiktok influencer geld te verdienen. Vaak verdienen de Influencers geld door een partnership aan te gaan met een bedrijf of door hun merchandise te verkopen. De toekomst ziet er voor de influencers goed uit betreft advertenties bij content. Tiktok gaat waarschijnlijk de mogelijkheid bieden om geld te verdienen door advertenties.

TikTok voor marketeers en bedrijven

Voor bedrijven en marketeers is Tiktok een ideaal medium om een specifiek doelgroep te bereiken, we praten hier over de doelgroep jongeren. Dit komt doordat jongeren nergens zoveel tijd besteden als op deze app. Het platform biedt verschillende mogelijkheden om online marketing in te zetten. Op dit moment zijn er al heel wat bedrijven die dit inzien, maar er lopen ook nog genoeg bedrijven achter die de potentie er niet van inzien. Dit is een gemiste kans, want door de lage leeftijd van de doelgroep biedt dit platform een unieke kans om binding en loyalty te creëren onder je doelgroep.

De toekomst van Tiktok

Tiktok is inmiddels geen hype meer maar een waardig Social Media platform. Het aantal gebruikers groeit met de dag en het is een concurrent voor Instagram. De reden dat dit platform blijft groeien is dat ze steeds weer met nieuwe functies komen. Binnen de kortste keren zal je de grootste merken op Tiktok zien zoals je die nu op Instagram en facebook ziet.

https://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/alles-wat-je-moet-weten-over-tiktok

https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-populairste-tiktokkers-ter-wereld-2020/

https://www.customertalk.nl/nieuws/de-bijzondere-kansen-op-het-platform-tiktok-voor-marketeers/